Pages

Ads 468x60px

Thursday, May 28, 2009

BoYs n GIrLs

BoYs

When a Girl is quiet ,
Million of thing are running in her mind,

When a Girl is not arguing,
She is thinking deeply,

When a Girl look at you with eyes full of questions,
She is wondering how long you will be around,

When a Girl answers "I'm fine" after a few seconds,
She is not all fine,

When a Girl stares at you,
She is wondering why you are lying,

When a Girl lay on your chest,
She is wishing for you to be hers forever,

When a Girl call you everyday,
She seeking for you attention,

When a Girl sms you everyday,
She wants you reply at least once,

When a Girl say I Love U,
She means it,

When a Girl says that she can't live without you,
She had made up her mind that you are hers future,

When a Girl says "I Miss U",
No one in this world can miss you more then her


Girls

When a Boy is close with you ,
Million of thing are running in her mind,

When a Boy not arguing,
He is thinking deeply,

When a Boy look at you with eyes full of questions,
He is wondering how long you will be patience with him,

When a Boy answers "I'm fine" after a few seconds,
He is not all fine,

When a Boy is lying at you,
He is wondering why you are so easy to be cheat,

When a Boy lay on your chest,
He is wishing many girls as you allow him lay on his chest,

When a Boy call you everyday,
He wants to hear your lovely voice,

When a Boy sms you everyday,
He wants you reply and remember.. he also did the same thing with other girls,

When a Boy say I Love U,
He actually not means it,

When a Boy says that he can't live without you,
He had made up his mind that you are his future ( but not all boys like this),

When a Boy says "I Miss U",
So many people in this world can miss you more then him(don't believe it),


it's up to you all to believe it or not,
prevent is better then cure,
don't rice become porridge,
attention,to all girls in the world....don't let boys cheat you..
remember, the ways of thinking of boys and girls are so different...

Wednesday, May 27, 2009

rumah oh..rumah..

yeppi....da nak balik umah..
tinggal 2 hari lagi pastu balik.....

Tak sabar nak balik..da 2 bulan kot tak balik..rinduu..
buleh jumpe mak n abah ,bleh jumpe adik-adik...

kepada semua kawan-kawan selamat bercuti..gunalah masa yang ada dengan perkara yang berfaedah dan bermanfaat..huhu..




*p/s :enjoy..enjoy jugak perkara wajib jangan tinggal.
Kalu kat institut buleh solat awal waktu semoga kat rumah pun macam tu..
yang lelaki rajin-rajinla ke masjid ..hehehehhe
kalu mak ngan ayah mintak tolong...ringan-ringankanlah tulang tu membantu..
jaga diri..jangan wat perkara-perkara yang ngarut-ngarut..
pesanan untuk diri sendiri jugak sebanarnye ni..

Sunday, May 24, 2009

Warkah Suara HAti

Assalamualaikum w.b.t

Warkah ini kutuju khas buat diriku ini dan sahabat-sahabat yang ku sayangi sekalian. Sedarkah kita??Setiap detik dan saat yang sentiasa mengikuti kita menunjukkan umur kita semakin meningkat. Begitu juga dengan buku catatan dosa dan pahala kita . Tepuk dada tanya diri sendiri berapa banyak amalan dan ilmu pengatahuan yang manfaaat yang kita peroleh sepanjang hidup ini.

Sememangnya jika semakin dewasa kita boleh membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Namun sejauh mana kita betul-betul dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk.

Seperti mana yang kita tahu kita sepatutnya berusaha mencari yang halal dan meninggalkan yang haram dan mengelakkan daripada yang syubhah. Pentingnya mencari keredhaan Allah dalam setiap perbuatan, percakapan, pergaulan, dan juga pemikiran. Kadang-kadang kita tahu perkara itu haram dan dilarang sama sekali untuk melakukanya namun kita abaikan sahaja perkara itu. Semoga kita semua mendapat hidayah daripada Allah. Tetapi ingatlah, hidayah itu milik Allah, hanya Allah yang berhak memberinya kepada sesiapa yang dikehendakinya.

Ingin sekali berbicarakan dengan masalah aurat sesama muslim ini terutamanya muslimah. Ada yang langsung tidak menghiraukan tentang aurat ini dan ada mengetahui tetapi tidak laksanaknya atau tidak mahu mengambil tahu akan aurat ini , dan ada juga yang diluar bertudung litup menjaga aurat dengan muslimin,namun aurat sesama muslimah diabaikan begitu sahaja. Sangat menyedihkan. Memang benarlah bukan mudah untuk melakukan sesuatu kebaikan sekiranya tidak mempunyai penghayatan yang mendalam tentang apa yang telah dipelajari.

Walaupun segelintir sahaja yang melakukanya namun jika tidak dicegah atau dilarang kita semua sama-sama akan disoal kelak. Sanggupkah kita menghadapi hari esok sekiranya kita tidak melaksanakan tanggungjawab kita itu. Jika Allah turunkan bala ,bukan si pembuat kemungkaran sahaja yang terkena namun semua yang berada dikelilingnya juga akan menerimanya. Oleh itu marilah sama-sama mencegah kemungkaran. Jika kita mempunyai kuasa,gunakanlah kuasa yang ada itu,jika kita tidak mampu gunakan lidah ini untuk memberi sedikit sebanyak nasihat dan sekiranya masih tidak mampu cegahlah dengan hati iaitu benci melihat akan kemungkaran itu.

Bukan mereka semua tidak tahu akan hukum perkara yang mereka lakukan itu,namun godaan dan bisikan syaitan itu menghalang daripada meninggalkan perkara mungkar itu. Perkara yang dahulunya dianggap luar biasa apabila melakukannya,tetapi kini telah manjadi perkara biasa kerana begitu ramai yang melakukannya. Jika ditanya tahukah kamu akan hukum melakukan perkara itu, mudah sekali lidah menyatakan tidak boleh. Namun begitu masih ingin melakukannya jua..Nauzubillah. Dimanakah tersimpannya perasaan-perasaan malu itu. Anggaplah aurat itu anggota-anggota yang amat berharga kepada kita mana mungkin ia tidak berharga sedangkan Allah sendiri yang menyuruh kita menjaganya dan menutupinya .

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah (SWT), wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya. An Nur -31
Italic
Memang sudah nyata dan terang telah dinyatakan supaya kita menjaga dan menutup aurat. Lupakan panas didunia ini,ingatkan panas diakhirat kelak.

Duhai saudara-saudaraku, sahabat-sahabatku, teman-temanku..Takutlah akan azab neraka yang pedih itu. Kebanyakan ahli neraka adalah wanita ingatlah. Hiasi peribadi anda dan jadilah seorang muslimah yang solehah yang menjaga pertuturan,menjaga tingkahlaku,menjaga segala-segalanya.

Seindah-indah hiasan ialah wanita solehah. Jatuh bangun sesebuah pentadbiran juga amat berkait rapat dengan muslimat. Kita dikurniakan akal yang sempurna, oleh itu sama-samalah kita fikir kembali sejauh mana kita mengikuti perintah Allah dan sunnah Rasul. Masih sempat kita semua bertaubat sebelum roh berpisah dari jasad ini.

ku rayu kepada kamu semua" tutuplah auratmu sebelum auratmu ditutupkan ".

Wassalam..




Saturday, May 23, 2009

SuAra HAtI ~ 9

bismillah..dengan nama Allah

sekarang tinggal lebih kurang 48 jam lagi kot untuk berperang dengan kertas yang terakhir..huhu..tapi tangan macam berat je nak buat latihan..tapi bace tu ade la sikit2,tambah pulak ada laptop depan mata ni lagi... la..hik3...InsyaAllah strt esok nak tutup terus waktu malam je bukak jap sblum tidor..hehehe..(susah ni..ermmm,smoga dapt dilakukan dengan seikhlas hati..niat nak blaja)

Nanti habis exam kene terlibat dengan konvo KPLI lak..nanti bukak sem kene terlibat ngan pendaftaran pelajar KPLI baru..huuhu..Time duk sni ni la nak cari pengalaman-pengalaman uruskan bende-bende ni..betulkan niat ikhlaskan hati untuk membuat sesuatu kerja.

Bab kata orang kalu kerja tak ikhlas ni tak de maknenye buat kije tu letih-letih..huhu
Bila kita buat kerja tu secara ikhlas rasa letih tu tak rasa sangat malah bila dah selesai kerja rasa puas hati lagi..Kalu kita dapat kerja yang banyak dalam satu masa jangan cepat mengeluh..(nasihat utk diri sendiri)..Apa yang penting kita pandai menyusun perancangan yang mana perlu diselesaikan dulu dan yang mana perlu diselesaikan kemudian..

Tekanan akan muncul sekiranya kita silap membuat perancangan. Apabila tidak sempat untuk menyelesaikan sesuatu tugasan yang diberi pada masa yang ditetapkan,kita akan merasai tekanan itu..(that's why time2 mcam ni pentingnya shabat-shbat menberi semngat dan membantu kita)..Jangan la pendamkan perasaan dan tekanan itu sorang-sorang nanti tak pasal-pasal meletup..huhu

Senyum-senyumlah selalu..tetapi jangan terlebih over lak macam kerang busuk..hik3..

Friday, May 22, 2009

DAmBa CintaMu

Damba cintaMu

RAIHAN

Tuhanku..
Ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku...
Maafkanlah kejahilan hambaMu

Ku sering melanggar laranganMu
Dalam sedar ataupun tidak
Ku sering meninggalkan suruhanMu
Walau sedar aku milikMu

Tuhanku..
Ampunkanlah segala dosaku
Tuhanku...
Maafkanlah kejahilan hambaMu

Bilakah diri ini kan kembali
Kepada fitrah sebenar
Pagi ku ingat petang ku alpa
Begitulah silih berganti

Oh Tuhanku...
Kau pimpinlah diri ini
Yang mendamba cintaMu
Aku lemah aku jahil
Tanpa pimpinan dariMu

Ku sering berjanji depanMu
Sering jua ku memungkiri
Ku pernah menangis keranaMu
Kemudian ketawa semula

Bilakah diri ini kan kembali
Kepada fitrah sebenar
Pagi ku ingat petang ku alpa
Begitulah silih berganti


Oh Tuhanku...
Kau pimpinlah diri ini
Yang mendamba cintaMu
Aku lemah aku jahil
Tanpa pimpinan dariMu

Kau Pengasih
Kau Penyayang
Kau Pengampun
Kepada hamba-hambaMu
Selangkahku kepadaMu
Seribu langkah Kau pada ku

Tuhan
Diri ini tidak layak ke syurgaMu
Tapi tidak pula aku sanggup ke nerakaMu

Ku takut kepadaMu
Ku harap jua padaMu
Moga ku kan selamat dunia akhirat
Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat

Seperti rasul dan sahabat.....

Ada Apa dengan CiNTa




cinta...

ape itu cinta??ermmm..Cintakan Allah dan cintakan manusia. Cinta Allah adalah cinta yang hakiki dan Esa, mankala cinta manusia ada banyak cabang. Cintakan ibu ayah, cintakan keluarga, cintakan saudara seislam dan cintakan seorang kekasih yang bernama teman hingga ke syurga.

Jika bicara tentang cinta ini, saya tidak diberi kekuatan dan cukup ilmu untuk menyatakan hukum atau syarat-syarat bagi orang yang dilamun cinta.Silap-silap haribulan selipar melayang kat muka ni dan mereka akan cakap saya belum diuji dengan perasaan ini(Alhamdulillah) .hehehhe..Tapi ada apa dengan cinta?? Bila timbul gosip antara lelaki dan perempuan yang lebih-lebih perasan biasanya perempuan la. Wahai teman-teman sejenis denganku, janganlah mudah terlentok dengan permainan-permainan dunia ini. Sabarlah, telah ditetapkan di Luh Mahfuz akan jodoh kita. Tak kisahlah orang cakap anti-laki ke anti- couple ke, perasan(koya) ke...yang penting pegang kata-kata "DON"T TRUST BOYS ACCEPT YOUR BELOVED HUSBAND"

Usia remaja ini kita akan diuji dengan macam-macam dugaan...(kuatkan imanku ini, aminn). Atas diri dan iman masing-masing macam mana untuk menghadapi dan menyelesaikannya..(tapi ingat setiap kesukaran ada kemudahannya, ingat janji itu) Ujian cinta la paling banyak, mula-mula cinta monyet, tak nak bercouple tapi nak ada perasaan cinta itu ,cinta islamic, cinta sebelum kahwin macam-macam la. Apa yang penting kita tahu apa yang betul dan apa yang perlu diperbetulkan. Memang suara hati tidak pandai nak bicara bab-bab yang romantis ini..(heheheh).





Apa yang saya tahu,Cinta ni bukan calang-calang perasaan, jangan tersilap luahkan perasaan kepada insan-insan biasa. Cuba luahkan perasaan cinta ini kepada ibu bapa dan keluarga dahulu, tapi sekiranya dah sampai masanya untuk diluahkan dan diteruskan dengan lafaz akad pernikahan teruskan kerana Allah telah memilihnya untukmu. Ingat, jangan lupa pilih yang beragama,kerana itu penjamin untukmu kekal bahagia hingga ke syurga. Takutlah sekiranya orang dilamun cinta ni tak dapat mengawalnya dengan baik, setiap detik setiap saat ingat kat pasangan die je..solat pun buleh jadi tak khusyuk..nauzubillah..Orang lain yang tak bercinta-cintun ni pun solat tak khusyuk jugak..susah2..ermm

Semoge tetapkan lagi suara hati ni untuk mencurah sepenuh perasaan cinta ini kepadaNya dan keluarga. Ingin memberi sepenuhnya cinta ini kepada keluarga sebelum berkongsi dengan insan lain setelah diijab kalbu nanti.(jauhnya fikir..bawah umur lagi la)..

Walauapapun,sebelum suara hati diuji dengan ujian ini, semoga Allah memperkenankan doa ini untuk mengharungi hari-hari akan datang.

Bismillahirrahmaanirrahim

Ya Allah jika aku jatuh cinta,
cintakanlah aku pada seseorang
yang melabuhkan cintanya padaMu,
agar bertambah kekuatanku untuk menyintaiMu

Ya Muhaimin, jika aku jatuh hati,
izinkanlah aku menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut padaMu agar tidak
terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu

Ya Rabbana ,jika aku jatuh hati,
jagalah hatiku padanya agar
tidak berpaling daripada hatiMu

Ya Rabbul Izzati ,jika aku rindu,
rindukanlah aku pada seseorang
yang merindui syahid di jalan Mu

Ya Allah ,jika aku menikmati cinta kekasihMu,
janganlah kenikmatan itu melebihi kenikmatan
indahnya bermunajat di sepertiga malam terakhirMu

Ya Allah ,jika aku jatuh hati pada kekasihMu,
jangan biarkan aku tertatih dan terjatuh
dalam perjalanan panjang menyeru manusia kepadaMu

Ya Allah jika Kau halalkan aku merindui kekasihMu,
jangan biarkan aku melampaui batas
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya kepadaMu

Amin....

**sebenarnya takut nak post bende ni..kontrovensi***

AnDai Ku TAhu




andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku akan tunaikan segala hasratnya sekadar yang mampu,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku dapat mengenali siapa teman siapa lawan,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku akan berusaha menjadi yang terbaik untuknya,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku akan cuba mengikuti apa yang positif daripada hatinya,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku elakkan segala persengketaan,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku cuba membahgiakan diri insan-insan ini,

andai ku tahu apa yang tersirat dikalbu setiap insan,
pasti ku perbaiki sifat negatif dalam diriku ini,

insan itu bernama teman...

Wednesday, May 20, 2009

Da Nak abis exam

Alhamdulilah setakat ni saya telah menjawab 3 paper..Harap-harap dapat keputusan exam ni lebih baik pada sem lepas..dipermudahkan..amin..

Walauapapun keputusan nanti terima seadanya, kita akan dapat setakat mana yang kita usahakan..

Apa yang penting sekarang kita dah berusaha, tinggal doa dan tawakal je lagi...mAcam-macam kerenah la musim exam ni..time nak exam msti macam-macam kuar soklan spot..da la soalan-soalan yang spot tu tak sama..ish3...terpaksa jugaklah bace semua..tapi tak semua pun baca..huhu

Exam kali ni rasa tenang je..buleh jwab ke tak leh jawab ke..betul-betul berserah..janji dah berusaha seadanya..heheheh

tinggal satu paper je lagi..6 hari bleh prepare..suke..=)..smoge dengan masa yang panjang ni dpat la dmanfaat betul2..tp malm ni nak rehat-rehat dulu..esok nak start insyaAllah...


Nanti cuti 3 minggu lak..nak buat ape rrrrrr??kene buat perancangan ni..tak sabarnye nak balik..huhu..

ade 2 jemputan reunion dua-dua sekolah lame..yang kelantan 30 mei 2009 kat Tamn Tengku Anis, tak pergi kot..tak sempat..yang terengganu 3 Jun 2009 kat lagoon Masjid Terapung..yang ni insyaAllah..kalu ade mase nak p kot..bulh jumpe kwan2 lame..shabat-shabat ku rindu kat kamu smue

Sunday, May 17, 2009

aku ingin berubah

Saya ingin berubah menjadi insan yang sentiasa berfikiran positif..
Saya ingin berubah menjadi insan yang bertolak ansur..
Saya ingin berubah menjadi insan yang berjiwa matang..
Saya ingin berubah menjadi insan yang sentiasa mencari kebenaran..
Saya ingin berubah menjadi insan yang sentiasa ingin menolong sesorang..
Saya ingin berubah menjadi insan yang sentiasa bersangka baik kepada kawan-kawan..
Saya ingin berubah menjadi insan yang boleh menerima pendapat orang lain ketika berbincang..
Saya ingin berubah menjadi insan yang selalu senyum dan menunjukkan muka yang menyenangkan..
Saya ingin berubah menjadi insan yang merendah diri..

Kepada sahabat-sahabatku yang disayangi, bantulahku..pertolongan kamu semua amat diperlukan..Bimbinglah aku ke jalan yang benar..Hari ini lebih baik daripada semalam..

Friday, May 15, 2009

SeLamat Hari Guru




Tanpa guru siapalah kita semua....
Tidak terkira banyaknya jumlah ilmu yang telah kamu berikan kepadaku..
Umpama lilin yang membiarkan api membakar diri..
Sanggup berkorban apa sahaja untuk anak didiknya..
Dirimu sangat mulia disisi Allah..
Menggunakan ilmu yang ada dengan sebaiknya dengan mengajar kepada anak bangsa

Kepada semua insan bergelar guru, Selamat Hari Guru. Semoga Allah merahmati dan memberkati segala ilmu yang telah dicurahkan

Begitu juga dengan bakal-bakal guru yang berada di institut-institut pengajian selamat hari guru saya ucapkan..Sebagai salah seorang pelajar yang belajar untuk mengajar, kita dapat melihat rakan-rakan kita sebagai bakal-bakal pendidik masa depan.

Ada yang menunjukkan ciri-ciri seorang pendidik yang cemerlang, ada juga yang menunjukkan ciri-ciri yang bakal mencemarkan nama murni profesion perguruan.

Jika kita pernah berjanji untuk mendidik anak bangsa ketika mula-mula menjejak kaki di institut pendidikan, janganlah kita abaikan janji manis itu.

Hari ini suara hati amat bimbang dengan bakal-bakal guru yang akan menggantikan tempat-tempat guru-guru kita terdahulu..

Jika kita lihat bakal-bakal guru sekarang memakai pakaian yang mencolok mata, tidak boleh bayangkan bagaimana rupa pelajar-pelajar akan datang.

Jika kita lihat bakal-bakal guru sekarang menghisap rokok , bayangkan bagaimana akhlak anak murid mereka pada masa hadapan.

Guru merupakan contoh kepada anak-anak murid,jadi berusahalah menjadi khudwah hasanah kepada bakal-bakal pelajar kita pada masa hadapan.

Didiklah hati daripada sekarang untuk menjadi contoh terbaik yang boleh melahirkan insan yang cemerlang dunia akhirat

Sunday, May 10, 2009

Selamat Hari Ibu

selamat hari ibu, mak..




Ya Allah ampunilah dosa kedua ibu bapaku..

Your Mother
Yusuf Islam


Who should I give my love to?
My respect and my honor to
Who should I pay good mind to?
After Allah
And Rasulullah

Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father
Cause who used to hold you
And clean you and clothes you
Who used to feed you?
And always be with you
When you were sick
Stay up all night
Holding you tight
That?s right no other
My mother

Who should I take good care of?
Giving all my love
Who should I think most of?
After Allah
And Rasulullah
Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father
Cause who used to hear you
Before you could talk
Who used to hold you?
Before you could walk
And when you fell who picked you up
Clean your cut
No one but your mother
My mother

Who should I say why close to?
Listen most to
Never say no to
After Allah
And Rasulullah
Comes your mother
Who next? Your mother
Who next? Your mother
And then your father
Cause who used to hug you
And buy you new clothes
Calm your head
And blow your nose
And when you cry
Who wiped your tears?
Knows your fears
Who really cares?
My mother

Say Alhamdulillah
Thank you Allah
Thank you Allah
For my mother.

Saturday, May 9, 2009

JanGan Suka Berdendam

Sesungguhnya Tuhan yang telah melindungimu terhadap bahaya yang telah terjadi pada hari kelmarin Dia pulalah yang akan melindungi
terhadap bahaya yang akan terjadi hari esok


Begitu banyak ragam manusia di muka bumi Allah ini. Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain. Antaranya ada yang jenis bersikap sangat bertolak ansur dan tidak terlalu peduli dengan kezaliman orang lain yang merampas haknya disamping berpura-pura tidak mengetahui akan hal itu. Mereka ini tergolong dalam orang yang sangat bertolak ansur dan baik hati. Mereka ini tidak terlalu teliti menyelidik sesuatu hingga ke akar umbi tidak menyingkap disebalik perkataan-perkataan dan tidak menyulitkan dirinya dengan urusan-urusan seperti itu.

Namun begitu ada juga yang orang yang bersikap disebaliknya, sifat-sifat seperti tiada sifat toleransi, menuntut semua haknya sekalipun tidak seberapa..berjuang keras untuk mendapatkan haknya. Sifat ini merupakan sifat suka berdendam..jauhilah sifat ini..Nauzubillah..
Marilah menuju kearah kebaikan...

Apa Nak JAdi....

Ya Allah show me a right way ,
Ya Allah give me a strength,

As a Muslim we need to understand well about our responsibility. Always remember you friend to be a good person ,do the right things and leave the waste and bad things.






Amalan tegur-menegur dan saling mengingati sesama rakan-rakan memang amat digalakkan tetapi dalam hal ini insan yang menegur itu haruslah bersedia mental dan fizikal dan mengambil risiko untuk menjadi bahan bualan dan tidak disukai oleh penerima teguran itu kerana tidak dapat menerima apa yang telah ditegur. Sememangnya amat sukar mencari orang yang mudah menerima teguran orang lain.

Apabila mereka tidak dapat terima akan teguran tersebut, mereka mencari kelemahan orang yang memberi teguran tersebut. Sebab itulah orang yang ingin memberi nasihat atau peringatan harus memastikan kita menunjukkan contoh terbaik dahulu barulah mereka boleh mnerima teguran tersebut. Tetapi adakalanya tegur-menegur ini tidak memerlukan kita betul-betul alim dan tidak melakukan langsung perkara itu barulah kita boleh mnegur agar tidak melakukannya. Sebenarnya tegur-menegur ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja, disamping dia menegur orang, dia juga memberi peringatan kepada diri mereka sendiri. Manusia tidak akan lari daripada kesilapan ingatlah, oleh itu kita perlu saling menegur. Sekiranya ini tidak berlaku mengapa masih ada orang yang berpegetahuan agama masih melakukan kemungkaran, jadi saling berpesan-pesanlah ke arah kebaikan. Sepertimana yang kita tahu teguran itu menjadi hikmah apabila terkena betul-betul di atas kepala orang yang membuatnya. Itulah dinamakan hikmah kena kepada tempatnya.

Ayat-ayat sebegini pasti terkeluar daripada insan seperti ini " Nak tegur orang tapi diri sendiri buat, kalu nak tegur pastikan betul-betul kita 0 % tidak melakukan perkara itu" Ungkapan ini biasa dikatakan . Ingatlah, Jangan kamu melarang melakukan sesuatu yang kamu turut lakukan. Memang benar lah, jika kita melakukan perkara yang dilarang tersebut macam mana orang lain mahu menerima teguran kamu. tetapi ada kalanya kita perlu fikir, Sekiranya ramai yang berpegang kata-kata di atas itu, siapa yang mahu menegur sekiranya semua orang melakukannya sekurang-kurangnya 1%,ia juga dikira. Tiada orang la yang layak menegurnya..selagi yang tiada yang betul- betul tidak melakukannya..macam tu ke? Bukanah kita dikehendaki saling mengingati.Sekali lagi manusia tidak akan lari dari kesalahan dan kelalaian. Pastikan betul-betul dahulu betulkah penegur itu betul-betul melakukan perkara tersebut. Kadang- kadang sesetengah kita cepat melenting apabila ditegur dan terus tidak berpuas hati dan mencari kembali apa kesilapan, kesalahan dan kelemahan si penegur itu walaupun kadang-kadang direka-reka. Nauzubillah...

Friday, May 8, 2009

1,2,3,4

Satu... kasih yg abadi
Tiada tandingi dia yang satu
Dua... sayang berpanjangan
Membawa ke syurga kasihnya ibu

Tiga... lapar dan dahaga
Rela berpayahan setianya ayah
Empat... mudah kau ketemu
Berhati selalu beza antara
Kasih dan kekasih

Ulang *

Ibu kuingat dahulu
[ 1-2-3-4 lyric found on www.lirik.tv ]
Menyisir rambut ku kemas selalu
Ayah menghantar ke sekolah
Bergunalah ilmu bila dewasa

Sayang dengar lagu ini
Untuk kau sandarkan buat pedoman
Jangan manis terus ditelan
Pahit terus dibuang... itu bidalan
Harus kau renungkan

Andai kau peroleh bahagia
Ingat itu bukan
Untuk selamanya
Andai kau dalam sengsara
Ingat itu bukan
Untuk selamanya
Hidup ini sementara (ulang 2x)

~belaian ibu~

Belaian Ibu

hijjaz

Tertanam naluri keibuan amat mendalam
Di jiwa insan yang mendambakan kebahagiaan
Oh... ibu

Di bahumu tergalas beban
Perjalananmu penuh rintangan
Kau titipkan kasih sayang
Sejujur pengorbanan
Tak ku nafikan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Kau insan penyayang
Betapa ku merindu
Lembutnya belaian ibu
Membuatku terlena

Di wajah terlukis tenang
Debar di dada kau rahsiakan
Ku pastikan dikau aman
Dikurnia sejahtera
Tak ku lupakan

Di saat kita berjauhan
Rasa ingin ku berlari
Mendakapimu penuh girang
Bak si kecil kehilangan

Tiada aku tanpa ibu
Hanya (kau) satu didunia
Bertakhta dikau dijiwaku
Kau lah ibu yang tercinta

Kau insan pengasih
Betapa aku mengharap
Hadirnya restumu ibu
Membawaku ke syurga

Bersemi belaian kasih sayang nan berpanjangan
Darimu insan yang mendoakan kebahagiaan anak-anakmu
Oh... Ibu

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

rindu kat mak n abah.. tak sabar nak balik..nak jumpa ngan adik-adik,
sebelum balik kene berperang dulu..sabar-sabar...
Doakan anakmu ini dapat keputusan yang cemerlang...
berjaya dunia dan akhirat..amin...
Jihad dalam menuntut ilmu..=)

Jadual Exam..

Jadual exam da kuar...huhu..
just kene bersedia..
tp banyak lagi yang belum disentuh..

18 Mei 2009 BM

19 Mei 2009 BI

20 Mei 2009 .......

26 Mei 2009 ........

29 Mei 2009 Holiday =)

Thursday, May 7, 2009

SuAra HAtI ~8..Persoalan

Satu persoalan timbul dari suara hati ini. Salahkah orang yang kurang ilmu agamanya memberi sedikit peringatan agar tidak melakukan perkara mungkar kepada orang yang mempunyai ilmu agama yang lebih tinggi????Bagaimana jika mereka ini tidak boleh menerima teguran ini kerana mereka rasa mempunyai ilmu agama lebih tinggi daripada kita dan tak sepatutnya menerima teguran seperti ini????

Memang tidak dinafikan kita sememangnya sangat menghormati orang yang mempunyai ilmu agama yang tinggi. Namun begitu tidak semua manusia di dunia ini sempurna melainkan rasul yang bersifat maksum. Kita juga dikehendaki saling berpesan-pesan kepada arah kebaikan, maka wajarlah setiap insan mengambil tanggungjawab untuk saling memperingati rakan-rakan agar tidak lalai di dunia yang fana ini. Walau apa jua bidang yang kita ceburi sekali pun, sememangnya tugas seorang muslim untuk melakukan kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Suara hati merasakan sangat kerdil di bumi Allah ini dengan ilmu agama yang sejemput ini, jika dibandingkan dengan rakan-rakan aliran agama yang lain amat jauh ketinggalan. Hati ini sedar akan situasi ini, setuju bahawa saya masih kurang ilmu agama...tapi salahkah saya mengcegah kemungkaran sekiranya saya bukan dari aliran agama...bukankah itu tugas kita semua sebagai insan bergelar muslim...

Jangan nantikan ilmu penuh didada betul-betul baru nak ajak orang lain buat kebaikan dan tinggalkan kemungkaran..apa yang penting kita amalkan sebaik mungkin setakat mana yang mampu ilmu yang kita ada, bak kata pepatah arab, ilmu tanpa amal ibarat pokok tanpa buah..kan..Kalau kita ada ilmu tinggi sangat tapi tidak amal dan ajak orang lain ikut amal sekali alangkah ruginya kita..Jika nak tunggu alim dan warak betul-betul baru nak dakwah sampai ble baru kita ada peluang ni..Jadi tiada alasan tidak alim dan belum cukup ilmu dalam mengakkan kebenaran ini.

Menerima satu suntikan semangat daripada satu teguran atau kata-kata semangat daripada salah seorang rakan yang berbunyi tingkatkan ilmu agama anda , sentiasalah fikir yang ilmu anda sentiasa tidak cukup untuk menjadi untuk lebih sempurna.. sekali lagi sebagai orang yang tidak mempunyai ilmu yang tinggi dalam bidang agama saya mengambil teguran atau nasihat ini sebagai satu semangat untuk terus mendalami ilmu agama dan berusaha menambah baik dan mengamalakan ilmu yang sedia ada. Hanya Allah sahaja yang tahu apa maksud tersirat disebalik kata-kata rakan yang sangat menyuntik suara hati ini..

Saya mengaku ilmu Allah ini sangat mulia dan sangat banyak sehingga tidak akan habis belajar sampai hujung nyawa, namun dengan ilmu yang kita ada sekarang ini beruntunglah sesiapa yang mempraktikkan dalam bentuk perbuatan. Kita melakukan sesuatu itu haruslah diiringi dengan satu sifat keikhlasan, jika tiada keikhlasan sia-sia sahaja.

Ya Allah berilah petunjuk kepada hambaMu ini..
Berilah ketenangan dan kelapangan jiwa untuk melaksanakan syariat Mu,
Tabahkan hatiku untuk menerima segala ujian daripadaMu ini,
Tunjukkanlah aku jalan yang benar...Amin....

Wednesday, May 6, 2009

ExaM da HamPir


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


semoga kita semua berjaya dalam peperiksaan..
kalu main,main betul-betul,
kalu belaja, belaja betul-betul..huhu
exAM pon dpat jwab yg betul-betul...

doakan saya dan kita semua dapat result yang cemerlang..aminnn..

Tuesday, May 5, 2009

tahajud..Qiamullail



Solat tahajud

Qiamullail ialah solat malam yang dinamakan tahajud jika dilakukan selepas tidur. Ini kerana perkataan tahajud bererti meninggalkan tidur.Qiamullail adalah solat sunat yang tidak ditentukan bilangan rakaatnya dan dilakukan selepas terjaga daripada tidur sebelum azan subuh.

Hukum solat tahajud

Semua ulama sepakat menetapkan solat qiamullail atau tahajud hukumnya sunat muakkad. Walaupun begitu para ulama dan golongan soleh menitikberatkan dan tidak meninggalkannya kerena kelebihan dan fadilatnya teramat banyak.

Rasulullah SAW bersabda: Hendaklah kamu bersolat malam. Sesungguhnya ia amalan orang soleh sebelum kamu, amalan yang mendekatkan kepada Tuhanmu, penghapus kesalahan dan pencegah daripada dosa. (riwayat Muslim)

Fadilat solat tahajud

Terdapat banyak dalil dan nas di mana Islam menggalakkan umatnya melakukan ibadat qiamullail. Ibadat ini sepatutnya menjadi amalan setiap individu Muslim apatah lagi jika beliau merupakan seorang ulama atau daie (pendakwah). Antara dalilnya ialah:

* Firman Allah SWT yang bermaksud: ...dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah 'sembahyang tahajud' padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat Yang Terpuji.- Surah al-Israk ayat 79

Para ulama mengatakan pengertian ibadah sunat (tambahan) pada ayat, ada dua pengertian:

Pertama : Bahawa ini hanya diperuntukkan dan diwajibkan kepada Rasulullah SAW. Sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Tabrani dengan sanad daif dia berkata: Abdullah bin Abbas berkata: "Qiamullail diwajibkan kepada Rasulullah SAW, sementara bagi kita itu hanya berupa ibadah sunat".

Qiamullail atau tahajud

Jadi, makna nafilah ialah solat tahajud iaitu tambahan kewajipan bagi solat lima waktu khususnya pada diri Rasulullah SAW. Oleh itu, Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan qiamullail sama ada dalam keadaan bermukim di Madinah mahupun ketika musafir, hingga baginda wafat.

Kedua : Nafilah bererti tambahan kebaikan bagi diri Rasulullah SAW. Sedangkan selain baginda, qiamullail itu bukan berupa tambahan kebaikan. Sebaliknya qiamullail bagi kita (selain Rasulullah SAW) adalah penebus dosa kejahatan-kejahatan kita.

Ini kerana kita terdiri daripada jiwa yang berdosa dan banyak melakukan kesalahan, kejahatan dan kemaksiatan. Sedangkan Rasulullah SAW semua dosa dan kesalahannya, sama ada yang dahulu mahupun yang akan datang telah diampunkan oleh Allah SWT.

Maka qiamullail hanyalah berupa tambahan kebaikan sahaja baginya, sebagaimana yang terkandung dalam firman Allah SWT dalam Surah al-Fath ayat 2 yang bermaksud: kemenangan yang dengan sebabnya Allah mengampunkan salah dan silapmu yang telah lalu dan yang terkemudian, dan menyempurnakan nikmat-Nya kepada-Mu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan yang lurus (dalam mengembangkan Islam dan melaksanakan hukum-hukumnya).

Firman Allah SWT dalam Surah al-Muzammil ayat 1-3 yang bermaksud: Wahai orang yang berselimut! Bangunlah sembahyang tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat), iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit dari separuh itu.

Antara cara untuk memudahkan bangun di waktu malam adalah:

Ibn Qudamah menyebut dalam kitabnya Mukhtasar Minhaj al-Qasidin: Ketahuilah qiamullail amat sukar untuk dilaksanakan kecuali siapa yang diberi taufik dengan syarat-syarat yang memudahkannya. Terdapat dua syarat iaitu zahir dan batin.

Antara sebab-sebab zahir:

  • Tidak makan terlalu banyak. Justeru mereka berkata: "Hai golongan sufi, jangan makan banyak, nescaya kamu minum banyak, kamu tidur banyak dan sesal banyak".
  • Jangan berpenat pada siang hari dengan kerja-kerja yang membebankan.
  • Jangan meninggalkan tidur qailullah (tidur sekejap) pada siang hari kerana ia menolong untuk bangkit pada malam hari.

Antara sebab-sebab batin pula ialah:

  • Menjauhkan dosa. Dengan sebab itu al-Thauri berkata: "Aku dihalang untuk qiamullail selama lima bulan kerana satu dosa yang aku lakukan".
  • Selamatkan hati daripada prasangka dan perasaan tidak baik kepada orang Islam.
  • Menjauhkan diri daripada amalan bidaah.
  • Berpaling daripada lebihan dunia.
  • Mengetahui kelebihan qiamullail.

Semoga kita menjadi ahli tahajud dan ahli Quran yang melayakkan kita untuk menghuni syurganya. Amin Ya Rabbal Alamin.

DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI
BA. Universiti Madinah
MA. Universiti Ilmu-ilmu Islam, Syria
Ph.D Universiti Sains Malaysia (USM)

JaMadil Akhir

Hari ini lecturer ada tanya soalan mngenai maksud jamadil akhir, alangkah rasa jahilnya diri ini kerana tidak mengerti akan maksud bulan-bulan islam ini. Minggu lepas lecturer tanya mengenai kisah2 nabi, tapi tidak semua soalan dapat dijawab dengan betul..Dengan adanya soalan-soalan macam ni barulah kita sedar masih banyak perkara penting yang kita tidak ambil berat..Oleh itu saya nak kongsi hasil penemuan saya mengenai jamadil akhir..

pengertian

Jamadil Akhir memberi erti musim sejuk yang akhir. Dari segi bahasa, ia bermaksud penghabisan atau beku penghabisan. Bulan ini dinamakan sedemikian setelah musim kekeringan atau air menjadi beku telah berakhir. Pada ketika itu air yang pada mulanya beku telah beransur-ansur menjadi cair. Namun demikian, salji-salji atau air yang beku masih lagi kedapatan di sana-sini.

peristiwa penting

1. Khalifah Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq telah meninggal dunia pada malam 22 Jamadil Akhir tahun ke 13 Hijrah bersamaan 12 Ogos 634 Masihi ketika berumur 63 tahun dan telah disemadikan bersebelahan maqam Rasulullah s.a.w. Ketika hidup, beliau merupakan pemuda terawal yang menerima dakwah dan membenarkan kerasulan Baginda s.a.w. Khalifah Saiyidina Abu Bakar As-Siddiq mempunyai akhlaq yang mulia dan sanggup menginfaqkan seluruh harta dan kemewahannya pada jalan Allah sehingga tidak meninggalkan sebarang harta ketika matinya. Sebelum kematiannya, beliau telah melantik Saiyidina `Umar Al-Khattab sebagai Khalifah Islam yang kedua menggantikan tempatnya.

2. Perlantikan Saiyidina `Umar Al-Khattab sebagai Khalifah kedua pada bulan Jamadil Akhir tahun ke 13 Hijrah.

3. Berlakunya peperangan Yarmuk pada bulan Jamadil Akhir tahun ke 13 Hijrah. Peperangan ini telah diketuai oleh Khalid bin Al-Walid dan disertai tentera Muslimin seramai 45,000 orang yang menghadapi tentera Rom (Byzantin) seramai 240,000 orang. Di dalam peperangan ini telah menyaksikan separuh tentera Rom telah terkorban dan seramai lebih kurang 3,000 orang tentera Muslimin syahid di medan perang. Bagaimanapun tentera Muslimin yang dipimpin oleh Khalid bin Al-Walid telah berjaya mengalahkan tentera Rom yang begitu ramai.

fadhilat

Amalan-amalan ibadat sama ada yang fardhu mahupun yang sunat pada bulan Jamadil Akhir adalah sama dengan bulan-bulan yang lain. Tiada amalan-amalan yang khusus yang dianjurkan oleh Islam dalam bulan ini. Walau bagaimanapun, kita digalakkan untuk meningkatkan amalan dari masa ke semasa walau dalam bulan mana sekalipun.

Terdapat banyak lagi amalan sunat yang belum lakukan atau belum berkesempatan untuk melakukannya. Maka yang demikian, pada bulan ini adalah masa yang sesuai untuk kita mengamalkan ibadah-ibadah sunat yang mungkin kita belum atau tidak berkesempatan untuk melakukannya sebelum ini. Di samping kita menjaga dan meningkatkan kualiti amalan-amalan wajib, kita juga digalakkan agar memperbanyakkan amalan-amalan sunat yang kita ketahui. Amalan-amalan sunat adalah sebagai penampung atau pelengkap kepada amalan-amalan wajib kita.

Di antara amalan-amalan sunat yang menjadi amalan Rasulullah s.a.w. sepanjang tahun ialah solat tahajjud, solat nafilah, puasa Isnin dan Khamis, sedekah, membaca Al-Qur’an dan lain-lain lagi.

sumber:
Oleh Bahagian Buhuth dan Fatwa, Jabatan Mufti Melaka.


Saturday, May 2, 2009

InGinKaN KAsih SayAnG

adik-adik yang comel

Alhamdulillah cuti 1 mei memberi kesan yang mendalam dalam diri saya. Sedang kita bergelak ketawa dan bersuka ria,pernahkah kita fikirkan akan susahnya segelintir masyrakat di luar sana yang tidak mendapat nikmat yang kita ada ini.

1 mei 2009 merupakan hari bermakna bagiku kerana dapat berkongsi pegalaman dan mendalami perasaan anak-anak yang kekurangan kasih sayang. Memang tidak dinafikan mereka amat memerlukan kasih sayang dan perhatian daripada insan bergelar ibu dan ayah.


Hati tidak begitu tabah melihat wajah-wajah mereka yang sungguh memilukan. Walaupun luarannya mereka nampak gembira tetapi hakikatnya jauh dalam sudut hati mereka mereka rindukan kedua ibu bapa mereka,hanya Allah sahaja tahu bagaimana perasan mereka.

sesi muhasabah

Ya Allah kuatkanlah iman mereka untuk menempuhi dugaan dalam hidup ini, tabahkan hati mereka untuk teruskan perjuangan untuk meneruskan hidup dan menjadi orang yang berjaya.Jangan Engkau bebankan mereka dengan bebanan yang lebih berat ya Allah, cukuplah itu untuk menjadi mereka anak yang soleh dan solehah yang sentiasa mendoakan kedua ibu bapa mereka...

riadah

Ada dikalangan mereka merupakan anak orang miskin dan ada juga dalam kalangan mereka yang kematian ayah atau emak dan ada yang kedua ibubapanya sudaH pergi meninggalkan mereka. Suara hati tidak dapat menahan kesedihan apabila mendengar rintihan tangisan anak-anak kecil ini....Ya Allah aku tidak sanggup diuji sebegini..

Bukan mereka pinta ditempatkan di tempat ini namun, takdir telah metapkannya. Alangkah banyaknya pahala orang yang menubuhkan darul Ruqaiyyah itu..Subhanallah..

Apabila memulakan bicara dengan mereka, diri ini terus menganggap mereka seperti adik sendiri. Lingkungan umur 8 hingga 16 tahun sememangnya amat memerlukan kasih sayang daripada keluarga. Sesetengah daripada mereka menceritakan bahawa abang-abang dan kakak-kakak mereka kebanyakan sudah hanyut dibawa harus permodenan ini. Ada yang mengikut lelaki lain ada yang terjebak dengan gejala sosial lain. Kami sangat berharap mereka dijauhi daripada perkara-perkara ini.

Seramai 23 orang pelajar yang ditempatkan di situ. Mereka belajar dan sembahyang berjemaah sekali..Cita-cita mereka tinggi, ada yang mahu mati syahid berjuang , ada yang mahu jadi Pilot,doktor pakar tulang dan ustaz. Namun begitu ada yang lemah dan berputus asa yang ingin menjadi orang yang tak berguna dalam masyarakat. Nauzubillah..Mereka amat memerlukan bantuan dan sokongan daripada masyarkat di luar untuk terus berjaya. Dengan semangat belajr yang sedikit mana mungkin mereka boleh mengejar kerjaya yang tinggi untuk menyara hidup apabila besar kelak.

Wajah-wajah mereka sering terbayang-bayang dalam ingatan. Dengan adanya program ini, saya mendapat satu kesedaran untuk mensyukuri dengan nikmat yang ada. Jika kita tidak mendapt apa yang diimpikan fikirkanlah masih ramai di luar sana yang sentiasa berharap merasai nikmat yang kita sedang nikmati sekarang.

Bagi mereka yang tidak mempunyai kekuatan menghadapi ujian Allah ini, mereka tidak mempunyai semangat untuk belajar dan ada juga yang tidak mempercayai kewujudan Allah balasan daripada ujian yang telah mereka alami..Di sini mereka dididik untuk berdikari dan diajar akan ilmu agama agar tidak mudah tersasar dari landasan ini..Tunjukkan mereka jalan yang benar...selamat tinggal adik-adik..semoga kita jumpa lagi

Kenali Diriku

Click to view my Personality Profile page

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share It

 

Sample text

Sample Text