TinTa PeNgEnALan PaDA TaHuN BAru

assalamualaikum...
wah..bestnye dapat jugak tulis dekat blog sendiri huhu...
sudah lama ku impikan untuk meluahkan pandangan mataku,pandangan hatiku dan tidak lupa juga pandangan akalku kat skrin komputer ni..
jika sebelum ni cume baca blog kawan-kawan je..terase jugak nak coret serba sedikit..
Sebelum nak mula apa-apa bicara..masih belum terlewat rasenye nak ucapkan salam maal hijrah 1430H..kepada semua umat islam di Malaysia terutamanya dan di seluruh dunia..ermm..pejam celik,pejam celik sudah tahun baru hijrah memang betullah sekarang masa memang cepat berlalu..namun ketika umat islam seluruh dunia menyambut maal hijrah..beratus-ratus orang rakyat Palestin mati diserang oleh tentera Israel yg tidak berperikamanusiaan itu....sebagai saudara seagama kita sepatutnya berdoa agar Allah menberi pertolongan kepada hamba-hambaNya yang berada dalam kesusahan.bak kata pepatah Melayu..cubit paha kanan, paha kiri terasa..begitulah perumpamaan yg dapat kita sesuaikan dengan setuasi umat islam sekarang..kita merasa akan keperitan dan kepedihan rakyat Palestin yang dilanda ujian Allah itu.

Perumpamaan orang-orang mukmin dalam hal berkasih sayang dan saling cinta-mencintai dan mengasihi di antara mereka adalah seperti satu tubuh, Apabila salah satu anggota tubuh merasa sakit, maka seluruh anggota tubuh yang lain turut merasa sakit dengan tidak boleh tidur dan demam.[HR. Bukhari]

pejuang - pejuang di jalan Allah berusaha mempertahankan agama tercinta,mempertahankan maruah diri mereka,mempertahankan maruah kelarga mereka dan mempertahankan maruah negara mereka.

HIJRAH
hijrah secara bahasa memiliki pengertian yang luas. Secara umum, hijrah bererti perpindahan dari suatu tempat ke tampat lain, atau dari suatu keadaan kepada keadaan yang lain.


"Dan barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka akan mendapatkan di bumi ini tempat hijrah yang Iuas dan (rezeki) yeng banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud behijrah kerana Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (dalam perjalanan), sungguh pahalanya telah ditetapkan di sisi Allah. Dan Allah Maha Pengampun Maha Penyayang, " (QS An-Nisaa' 4:108)

terdengarnya bacaan ayat Al Quran ini...terdetik dihati kecilku ini sungguh bertuahnya orang yang berhijrah kerana Allah..



Comments

Popular Posts