Perfume Vs Wanita

Sedang asyik berbual-bual dengan rakan, tiba-tiba terhidu satu aroma yang mengasyikkan,tidak lama kemudian lalu la seorang budak perempuan. Wanginye..... sebagai kaum yang sejenis dengan dia pun tertarik nak tengok apabila pakai wangi-wangian ,inikan pula kalau kaum adam yang ternyata mempunyai penyakit hati menghidunya..hanya Allah yang tahu.

" Daripada Abu Hurairah radiyallahu'anhu. dia berkata : 'Rasulullah SAW berkata:'sesiapa wanita yang memakai (bau harum) dupa, maka janganlah ikut solat isyak yang akhir bersama kami"
( hadis sahih)

" Dan dalam suatu riwayat disebutkan ' Apabila salah seorang di antara kamu memasuki masjid, maka janganlah memakai minyak wangi"

Sebagai seorang muslim yang mempunyai akal dan fikiran hendaklah sentiasa berusaha menambahkan ilmu pengetahuan agama walau apa cara sekali pun. Janganlah terlalu jahil tentang hal-hal agama, caranya boleh dengan belajar, mencari dan bertanya kepada orang lain yang berilmu , mendengar ceramah di masjid dan bergaul dengan orang-orang soleh dan solehah.

Dalam wasiat ini Rasulullah s.a.w mengajarkan kepada kita, bagimana seharusnya wanita berjalan tatkala dia menuju ke masjid , ke majlis ilmu atau tempat zikir yang umum.

Ulama mengambil kesimpulan dari hadith-hadith ini dan juga hadith lain bahawa disyaratkan kepada wanita yang pergi ke masjid agar tidak memakai minyak wangi ,tidak berhias, tidak mmemakai sepatu yang menimbulkan suara atau bunyi, dan tidak mengenakan pakaian tidak sopan.

Maka setiap muslimah yang hendak berlalu di jalan-jalan juga hendaklah bertaqwa kepada Allah dan tidak menimbulkan kemarahan-Nya, dengan memakai minyak wangi dan perhiasanyang mencolok mata. Apakah engkau rela kehormatanmu dirimu dikurangi? tentulah tidak. Ada yang menyatakan ramai wanita kini yang tergolong dalam golongan yang bergelar "Wanita Penzina". Sementara itu, mereka tidak menyedarinya.

Dari Ghunaim bin Qais, dari Abu Musa Al Asy'ari , dia berkata Rasulullah bersabda
" Sesiapapun wanita yang memakai wewangian ,lalu ia melalui sekumpulan orang agar mereka mencium sebahagian daripada baunya, maka dia adalah wanita penzina"

Dalam riwayat lain
"Setiap mata adalah penzina,dan apabila wanita memakai wangi-wangian lalu melalui satu majlis, maka adalah begini dan begini, yakni wanita penzina".

Pekataan beliau" Setiap mata penzina ", maksudnya setiap wanita akan memandang lain jenisnya dengan disertai syahwat, yang bererti dia adalah penzina .Perkataan beliau: " Apabila memakai wewangian ", maksudnya memakai wangian ."Lalu melalui masjid" maksudnya majlis kaum lelaki. "Yakni wanita penzina" sebab dia membangkitkan syahwat kaum lelaki setelah menciumbau harumanya lalu membuat mereka memandangnya. Sedangkan lelaki yang memandang wanita , maka matanya adalah penzina, Dengan begitu dia berdosa.

Dengan itu, semoga semua insan yang bergelar wanita elakkan daripada memakai wangian apabila keluar dari rumah agar tidak dianggap se bagai wanita penzina. " Setiap mata yang memandang dengan syahwat akan mendatangkan dosa kepada kita.

Beramal kerana Allah,

Sayangilah diri anda"

Comments

Popular Posts