Apa Nak JAdi....

Ya Allah show me a right way ,
Ya Allah give me a strength,

As a Muslim we need to understand well about our responsibility. Always remember you friend to be a good person ,do the right things and leave the waste and bad things.






Amalan tegur-menegur dan saling mengingati sesama rakan-rakan memang amat digalakkan tetapi dalam hal ini insan yang menegur itu haruslah bersedia mental dan fizikal dan mengambil risiko untuk menjadi bahan bualan dan tidak disukai oleh penerima teguran itu kerana tidak dapat menerima apa yang telah ditegur. Sememangnya amat sukar mencari orang yang mudah menerima teguran orang lain.

Apabila mereka tidak dapat terima akan teguran tersebut, mereka mencari kelemahan orang yang memberi teguran tersebut. Sebab itulah orang yang ingin memberi nasihat atau peringatan harus memastikan kita menunjukkan contoh terbaik dahulu barulah mereka boleh mnerima teguran tersebut. Tetapi adakalanya tegur-menegur ini tidak memerlukan kita betul-betul alim dan tidak melakukan langsung perkara itu barulah kita boleh mnegur agar tidak melakukannya. Sebenarnya tegur-menegur ini boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja, disamping dia menegur orang, dia juga memberi peringatan kepada diri mereka sendiri. Manusia tidak akan lari daripada kesilapan ingatlah, oleh itu kita perlu saling menegur. Sekiranya ini tidak berlaku mengapa masih ada orang yang berpegetahuan agama masih melakukan kemungkaran, jadi saling berpesan-pesanlah ke arah kebaikan. Sepertimana yang kita tahu teguran itu menjadi hikmah apabila terkena betul-betul di atas kepala orang yang membuatnya. Itulah dinamakan hikmah kena kepada tempatnya.

Ayat-ayat sebegini pasti terkeluar daripada insan seperti ini " Nak tegur orang tapi diri sendiri buat, kalu nak tegur pastikan betul-betul kita 0 % tidak melakukan perkara itu" Ungkapan ini biasa dikatakan . Ingatlah, Jangan kamu melarang melakukan sesuatu yang kamu turut lakukan. Memang benar lah, jika kita melakukan perkara yang dilarang tersebut macam mana orang lain mahu menerima teguran kamu. tetapi ada kalanya kita perlu fikir, Sekiranya ramai yang berpegang kata-kata di atas itu, siapa yang mahu menegur sekiranya semua orang melakukannya sekurang-kurangnya 1%,ia juga dikira. Tiada orang la yang layak menegurnya..selagi yang tiada yang betul- betul tidak melakukannya..macam tu ke? Bukanah kita dikehendaki saling mengingati.Sekali lagi manusia tidak akan lari dari kesalahan dan kelalaian. Pastikan betul-betul dahulu betulkah penegur itu betul-betul melakukan perkara tersebut. Kadang- kadang sesetengah kita cepat melenting apabila ditegur dan terus tidak berpuas hati dan mencari kembali apa kesilapan, kesalahan dan kelemahan si penegur itu walaupun kadang-kadang direka-reka. Nauzubillah...

Comments