setiap amalan dimulai dengan niat..

Bismillah (dengan nama Allah)

seringkali kita mendengar akan ungkapan ini..'setiap amalan dimulai dengan niat'

Dalam hidup ini ,kita buat apa-apa perkara sekalipun..mestilah bermula dengan niat yang betul..
kalau kita buat sesuatu dengan niat yang salah ..takde maknenye kita buat sesuatu itu kan..Niat yang salah dan buruk akan mendatangkan keburukan pada diri sendiri.

Jadi kesimpulannya ,kalau kita buat sesuatu tu..perbetulkan niat terlebih dahulu yerr..Bila niat kerana Allah pasti kita akan mendapat ganjarannya. Renung-renungkan.

"Meninggalkan amal kerana manusia adalah riak ,beramal kerana manusia adalah syirik ,dan keikhlasan menjadi Allah s.w.t menyelamatkan kamu daripada kedua-duanya"
(Imam al-Nawawi)

kita melakukan sesuatu perkara kerana Allah semata-mata

"Sesungguhnya amal ini dinilai dengan niat,dan bagi setiap orang dibalas mengikut apa yang diniatkannya.Maka sesiapa yang hijrahnya kerana Allah s.w.t dan Rasul-Nya maka hijrahnya kepada Allah dan RasulNya dan sesiapa yang hijrahnya kerana dunia yang didapatinya atau perempuan yang dinikahinya maka hijrahnya kepada apa yang diniatkan hijrahnya itu"
(riwayat al-Bukhari ,Muslim ,al-Tirmizi, Abu Daud dan al-Nasaie)

*untuk peringatan jugak*

"hendaklah kamu bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertaqwa ,dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada malakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertaqwalah kepada Allah ,kerana sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahnya" Al-Maaidah ayat 2

Comments

Popular Posts