Cintakan buku, Cintakan Ilmu...

Kekuatan sesuatu bangsa itu bergantung kepada kekuatan bahan bacaan yang dibaca dan ilmu yang dituntut. Sekiranya bangsa Yahudi mampu maju ke depan bahan bacaan ilmiah mengapa orang Islam tidak sama-sama membudayakan budaya membaca dengan menambahkan ilmu pengetahuan yang sedia ada. Jom sama-sama membudayakan amalan membaca.



Keutamaan Ilmu

" Dan tidaklah (betul atau elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang); oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang( yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam ugama , dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya(yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka: mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah)."

~Surah al-Taubah 122~

" dan berdoalah berkata : " Wahai Tuhanku, tambahilah ilmuku,"

~ Surah Thaha 114~

" Allah meninggikan derajat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu)- beberapa derajat. Dan (ingatlah) , Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya tentang apa yang kamu lakukan."

~Surah al-Mujadilah 11~

Rasulullah (s.a.w) bersabda:
" Barang siapa dikehendaki oleh Allah suatu kebaikan, maka ia akan diberi-Nya kefahaman terhadap agama"

Dari Anas (r.a) beliau berkata: Rasulullah (s.a.w) bersabda
" Barang siapa keluar rumah untuk menuntut ilmu , maka dia berada di jalan Allah sampai ia kembali pulag di rumahnya"

" Mushaf adalah sahabatku. Tinggalkan aku bersama bukuku. Alam semesta adalah rumahku. Catatanku adaalah tenteraku . Zikir kepada Allah adalah hartaku. Bait-bait syair adalah hiburanku. 'Uzlah adalah kemuliaanku. Akal adalah kebanggaanku. Tangan adalah kemuliaanku. Agama adalah syi'arku. Lidah adalah pedangku. "

~Dr.'Aidh bin Abdullah Al-Qarni
~


Dipetik daripada buku Aku, Buku dan Cinta karya
~Dr.'Aidh bin Abdullah Al-Qarni
~

Comments

Popular Posts