Penghujung Ramadhan 1432


Dua hari lagi InshaAllah kita akan menyambut hari raya..

Selamat naik bas pulang ke kampung halaman tercinta..seronok..

Dalam bas dapat maseg ade bdak mktb excident..berdebar-debar jugak kan sebabnya kita pun dalam perjalanan pulang..

Ade sorang adik junior tanye..macam mana kak malam ni? Saya tanye , kanape?
Die cakap tak dapat qiam la..lagi pun malam ni malam ganjil..nak ngaji tak nampak Al-Quran nak bace, gelap dalam bas.

Saya hanya tersenyum..buat apa-apa sahaja dalam bentuk kita mengingati Allah..beribadah la kamu dalam apa cara sekalipun..

Inilah situasi hamba-hamba yang berusaha untuk melaksanakan ibadah-ibadah sepanjang bulan ramadhan ini terutamanya 10 malam terakhir ini..

Ketika bas melalui depan MASJID RUSILA yang tidak jauh dari destinasiku,SubhanaAllah,,terkejut dan teruja sangat bila tengok banyak sangat kenderaan depan masjid sampai la kat TADIKA CAHAYAKU. tak ubah seperti setiap pagi jumaat dan solat jumaat. Setiap pagi jumaat menjadi kezaliman ayah chik atau T.G. Haji Hadi bagi kuliah dan orang ramai berniaga ketika itu.

Rupanya malam itu merupakan malam bermunajat bersama tuan guru begitu juga dengan malam ini memburu malam Lailaturqadar. Banyak aktivti yang diatur pada malam tersebut..Inilah dikatakan pemimpin yang mampu memimpin beratus-ratus jemaah untuk bersama-sama mengabdikan diri kepada Allah..

Sebentar tadi ade terbace..jangan kita menjadi hamba kepada lailaturqadar, jadilah hamba Allah..anggaplah setiap malam umpama malam lailaturqadar..beribadah dan bermunajat memohon keampunan dan keberkatan..

Bukan mudah kita beristiqamah selepas bulan Ramadhan ini, walaupun 30 hari mentarbiyyahkan diri untuk mendisiplin diri dengan rutin ramdhan. Puasa 6 pula menunggu untuk memastikan enjin yang laju itu tidak terhenti secara mengejut bimbang inertia yang tinggi akan berlaku..

Sedih atau gembira kalian untuk meninggalkan ramadhan kali ini terpulang..Mungkin ramadhan kali ini yang terakhir buat kalian dan mungkin tidak..Sama-sama muhasabah diri..


Andai ini ramadhan terakhirku..ku memohon sahabt2 yang mengenaliku sebnyak2 kemaafan andai tersalah silap..sampaikan kepada yang lain jua..halalkan segala-galanya

Comments

Popular Posts