Praktikum Fasa 3: Kelasku 5 Usaha

Satu ujian yang berat bagiku untuk mendidik dan membimbing murid kelas belakang. Buat kali ke-2 saya perlu memegang murid kelas belakang. Saya tidak mahu menyatakan mereka merupakan murid kelas corot.

Mengajar konsep Matematik itu sukar sekiranya muridnya sudah Tahun 5 namun masih pada tahap Tahun 2. Saya difahamkan kelas 5 Usaha merupakan murid-murid PROTIM. Kebetulan baru-baru ini mereka baru sahaja menjalani Ujian PROTIM. Saya mengambil kesempatan untuk mengambil tahu akan perkembangan murid. Hanya 3 orang daripada 24 orang yang LULUS ujian PROTIM. Allah..satu ujian. Allah tidak akan uji sesuatu di luar kemampuan. Tambahan lagi ada murid pendidikan khas di dalam kelas ini. Penekanan yang berbeza yang berikan kepadanya. Kesian melihatnya yang sepatutnya melalui pendidikan khas namun diletakkan di arus perdana.

Minggu sudah masuk minggu ke-6 mengajar mereka. Sedang tercari-cari adakah mereka mempunyai sedikit perubahan terhadap pembelajaran Matematik. Seharusnya saya perlu melaksanakan kajian berkaitan terlebih dahulu :

  1. Perasaan dan minat mereka terhadap Matematik terlebih dahulu barulah saya dapat mengenal mereka dengan lebih dekat. 
  2. Mendapatkan data prestasi murid berdasarkan ujian-ujian sebelum ini.
  3. Hadam akan latar belakang murid
Murid kelasku yang terdiri daripa orang asli Tanjung Sepat dan murid melayu memberi satu kelainan bagiku. Saya perlu pandai menarik minat kedua-duanya.

Bayangkan ketika mengajar tambah dan tolak masih ramai yang belum mengusai konsep tambah dan tolak asas dengan baik. Inikan pula darab dan bahagi.

Namanya Rozanizal. Pemulihan melalui bongkah kayu.

Saya masih terfikir bagaimana berlakunya proses penerimaan maklumat dan pengeluaran maklumat yang diperolehi daripada saya. 

Comments